Arama Motoru nedir ne işe yarar 2022

Arama Motoru nedir ne işe yarar

Arama motoru, web üzerinden içerik üretenlerin internet sitelerinden içerikleri toplayarak bunları bir sayfa üzerinden kullanıcılara sunup istedikleri verilere en kolay şekilde erişmelerini sağlayan web tabanlı, özel algoritması olan programdır.  Arama motorları aradığımız bilgileri ve sorguları yazıp sonuçlarını en iyi şekilde bizlere listeleyen birer araçtır.

Arama motoru nedir ne işe yarar

Google Arama Motoru hakkında bilgi

Dünyanın en çok kullanılan arama motorlarının başında gelir. Dünya çapında kullanıcıların %95’i Google arama motorundan faydalanmaktadır. Google arama motoru içerik sağlayıcılara kendi algoritmalarını sunarak en doğru bilgiyi en doğru kullanıcı ile buluşturmayı hedeflemektedir. Google 4 Eylül 1998 yılında Amerika’nın Kaliforniya eyaletinde kurulmuştur. Bakınız ilk google sayfası bu şekildeydi. Kurucuları Larry page ve Sergey brin’dir.

Google Arama Motoru nedir

Google Türkiye’ye ne zaman geldi?

Google ülkemizde yayın hayatına 2006 yılında başlamıştır. Türkiye’de ki dijitalleşme adımlarına büyük katkılar sağlamıştır.  Toplamda 1.4 Milyon kişiye iş imkanı sağlayarak bu alanda çok büyük katkıları olmuştur.

Google ingilizce ilk adı nedir?

Yaptığım araştırmada kurulduğu günden bu güne aynı isimle hizmet vermektedir.

Google’da makale arama nasıl yapılır?

Yapmanız gereken tek şey tarayıcınıza Google.com yazmak ve çıkan ekranda arama kısmına aramak istediğiniz makalenin adını yazınız. Sonra binlerce sonuç içerisinden en doğru olanları sizlere google sıralayacaktır.

Arama Motoru Optimizasyonu nedir?

Web sitenizi arama motorlarının tavsiyelerine göre düzenleme işlemine verilen isimdir. Arama motoru optimizasyonu (Search Optimization Engine) yapmanın kısa ismi SEO olarak bilinmektedir.

Arama motoru çalışma prensibi

Arama sorgularının kullanıcılara istenen sonuçları sunması için herhangi bir web sayfasının alaka düzeyinin doğru bir şekilde belirlenmesi çok önemlidir. Google, sayfaların alaka düzeyini belirlemek için birçok yol kullanır.

Arama sorgusundaki anahtar kelimelere bakmak, bir sayfadaki alaka düzeyini belirlemek için en temel adımdır. Ancak, bunun çok daha ötesine geçmektedir.

Örneğin Google, arama sonuçlarının arama sorgusuyla ilgili olup olmadığını belirlemek için kapsamlı bir şekilde toplanan etkileşim verilerini kullanır.

Bunun nasıl çalıştığına dair basit bir örnek, Google’a “windows” yazarsanız, en iyi sonuçlar gerçek pencereler değil yazılım hakkında olacaktır. Google’ın algoritmaları, etkileşim verilerini toplayarak arama sorgusu olarak “windows” yazan kullanıcıların çoğunun gerçek windows ile değil yazılımla ilgili içerik aradığını bilir.

Google ayrıca arama sorguları ile konumlar, kişiler ve daha fazlası gibi varlıklar arasındaki ilişkileri değerlendiren Bilgi Grafiği’ni de kullanır. Bilgi Grafiği, bu varlıkların ve nasıl ilişkili olduklarının muazzam bir bilgi tabanıdır. “Windows” arama öğesi için Google, noktaları birleştirmek ve Windows (ürün) ve Windows (yazılım) içeren web sitelerini ayırmak için bu teknolojiyi kullanacaktır. Bu, Google’ın sayfa alaka düzeyini belirleme konusunda daha da ileri gitmesine yardımcı olur.

Google ayrıca, arama sorgusundaki önemli anahtar kelimelere sahip olmayan arama sonuçlarını da görüntüleyerek işi daha da ileri götürür. Örneğin, arama sorgunuz “bilgisayar uygulaması kurulumu” ise, bazı sonuçlar sayfalarında bahsedilen “bilgisayar” kelimesini içermeyebilir. Ancak, Google bu sayfaları taradıktan sonra, bu sayfaların SSS, yardım ve hatta arama sorgusu için yararlı olabilecek ürünlerle ilgili içeriğe sahip olduğunu belirleyecektir.

Uygun Sayfa İçi Unsurlar

Sayfa içi unsurlar, arama motoru algoritmalarının gözünde çok önemlidir. Çok sayıda unsur vardır ve her biri güçlü yönlerine göre ayrı ayrı değerlendirilir. Sıralamaya etki eden en önemli sayfa içi unsurlar şunlardır:

Başlık ve Meta Açıklama – Hem başlık hem de meta açıklama, web sayfanızı arama motorları sonuç sayfasında temsil etme amacına hizmet eder. Arama motoru botlarına web sayfanız hakkında bilgi vererek söz konusu sayfada ne tür içerik bulunduğunu belirlemelerine yardımcı olurlar. Ayrıca kullanıcılara sayfanın ne hakkında olduğunu kısaca anlatarak onları bağlantıya tıklamaya teşvik etme işlevi de görürler.

SEO Dostu Tasarım – Web sayfalarınızın tasarımları basit, açık ve hem kullanıcılar hem de arama motoru botları için kolayca erişilebilir olmalıdır. Sayfa içi kullanılabilirlik sorunsuz olmalı ve web sayfalarına her cihazdan (dizüstü bilgisayarlar, tabletler, akıllı telefonlar vb.) erişilebilmelidir.

İçerik Önemlidir

Web sayfanızın alaka düzeyi, içeriğinizin ne kadar iyi ve faydalı olduğuna bağlıdır. İçerik yalnızca kullanıcılarınıza değer sunmak için değil, aynı zamanda arama motorlarının sayfanızı daha üst sıralara çıkarması için yeterli SEO dostu materyali paketlemek için de önemlidir. Örneğin, içerikte organik olarak kullanılan iç ve dış bağlantılar, arama motoru algoritmalarına içeriğinizin geçerliliği hakkında olumlu sinyaller gönderebilir. Ayrıca, anahtar kelimeler, geri bağlantılar, başlıklar, alt başlıklar vb. SERP sıralamanızı yükseltmede rol oynar.

Bir kullanıcının bakış açısından, içerik onlara herhangi bir değer veya etkileşim sunmuyorsa, web sayfasının alaka düzeyi düşmeye başlayacaktır. Alan adı otoritenizi artırmak için hedef kitlenizin kolayca sindirebileceği içerikler oluşturmanız gerekir. Bu nedenle, içeriğinizin kullanıcı dostu olması, SEO açısından optimize edilmiş olması ve okuyuculara değer sunması zorunludur.

Sayfalardan Gelen Geri Bağlantılar

İçerik ve bağlantıların her ikisi de Google’ın sıralama faktörleri listesinde çok üst sıralarda yer almaktadır. Google, bir web sayfasına işaret eden geri bağlantıların miktarını ve kalitesini değerlendiren PageRank’i kullanır.

Burada önemli olan birincil şey nicelik değildir. Farklı sayfalardan gelen geri bağlantılar çok değerlidir. Web siteniz yetkili web sitelerinden gelen bazı yüksek kaliteli geri bağlantılara sahipse, birçok düşük kaliteli geri bağlantıya sahip rakiplerinizden daha üst sıralarda yer alabilirsiniz.

Bir backlink’i iyi yapan 5 temel unsur vardır:

Bağlantı otoritesi

Alaka düzeyi

Yerleştirme

Bağlantı metni

Hedef

Bağlantı otoritesi ve alaka düzeyi, bir backlinkin iyi olmasındaki en önemli iki unsurdur.

Sayfanızın otoriter alan adlarından gelen backlinklere sahip olması, iyi bir backlink oluşturmada en önemli etkiyi yapacaktır. Arama motorlarının gözünde otoriter alanlar, çok sayıda “oy” ve konuyla ilgili bilgiye sahip olanlardır. Bir web sitesinin otoritesini öğrenmek için Alan Adı Derecelendirmesini (DR) ve URL Derecelendirmesini kontrol edebilirsiniz.

Benzer şekilde, web sitenizin alakalı web sitelerinden geri bağlantıları varsa, bunlar arama motorları tarafından yüksek kaliteli olarak kabul edilecektir. Google bunu şu şekilde görür: Web sitenizin konuyla ilgisi yüksek olan önemli web sitelerinde geri bağlantısı varsa, arama motoruna sayfalarınızdaki bilgilerin yüksek kalitede olduğuna dair olumlu bir sinyal gönderir. Bu, gerçek hayatta insanlarla olduğu gibi aynı şekilde çalışır. Şef arkadaşınız yerine veteriner arkadaşınızın iyi bir veteriner kliniği tavsiyesine güvenmeyi tercih edersiniz. Ancak iyi bir restoran tavsiyesi istiyorsanız, ikincisinin tavsiyesini tercih edersiniz.

Geri bağlantılarınız bu iki alanı da kapsıyorsa, Google gibi arama motorları sayfalarınızın yüksek kaliteli ve alakalı bilgiler içerdiğini otomatik olarak kaydedecek ve böylece sayfalarınızı daha üst sıralara yerleştirecektir. Ayrıca, web siteniz kaliteli web sitelerine de geri bağlantılar sunuyorsa, bu da web sitenizin etki alanı otoritesini artırarak ve sıralamasını iyileştirerek sizin lehinize çalışacaktır.

Sayfa Hızı Önemlidir

Günümüzün yüksek internet hızları çağında, hiç kimse bir web sitesinin yüklenmesi için 3-4 saniyeden fazla beklemek istemez. Arama motorları da bunu biliyor ve sayfa yükleme hızlarını yakından takip ediyor.

Örneğin, yüklenmesi 5 saniyeden uzun sürerse kullanıcıların %37’si web sitenizi kapatacaktır. Kullanıcıların siteden çıkmasını önlemek için sayfalarınızın yüklenmesi çok uzun sürmeyecek şekilde hız optimizasyonu yapılmalıdır. Sayfa yükleme hızından sadece birkaç milisaniye azaltmak bile bu konuda size uzun bir yol kat ettirebilir.

PageSpeed Insights, sayfalarınızın yüklenme hızını kontrol etmek ve yükleme süresini azaltmak için nelerin optimize edilebileceğine dair değerli bilgiler edinmek için kullanabileceğiniz harika bir araçtır.

Mobil Uyumluluk

Google’da yapılan aramaların %65’inden fazlası mobil cihazlar üzerinden gerçekleştiriliyor. Google, 2019’dan bu yana tüm web siteleri için mobil öncelikli indekslemeye başladı. Bu nedenle, bir web sitesinin mobil uyumluluğu en üst sıralama faktörlerinden biri haline geldi. Web sitenizin mobil uyumluluğunu kontrol etmek için Google’ın Mobil Uyumluluk Testi aracını kullanabilir veya GSC’den Mobil Kullanılabilirlik raporları oluşturabilirsiniz.

Niyetin Keşfedilmesi

Kullanıcılara ihtiyaç duydukları sonuçları göstermek için arama motorlarının aramanın arkasındaki “niyeti” anlaması gerekir. Bunun için arama motoru algoritmaları, terimlerin arkasındaki dili anlamak için çok sofistike modeller kullanır. Bu, arama motorlarının terimleri parçalara ayırmasına ve arkasındaki niyeti anlamasına yardımcı olur.

Anahtar kelimeler, kullanıcıların arıyor olabileceği geniş kategorilerin bütünsel bir görünümünü elde etmek için de kullanılır. Örneğin, “spor ayakkabı” araması yaparsanız, sonuçlar ürün sayfaları ve bilgi sayfalarının bir karışımı olabilir. Ancak “spor ayakkabı satın al” araması yaparsanız, motor size yalnızca ürün sayfalarını gösterecektir. Bu işlem, arama motorlarının sayfaları sıralamasına yardımcı olur.

Sonuçları Niyet ile Eşleştirme

Arama motoru amacı bulduğunda, bir sonraki görev dizininden eşleşen sonuçları bulmaktır. Ancak sadece eşleşen sonuçları göstermez. Bu sonuçları sıralamak için önce çeşitli faktörlere göre değerlendirir, örneğin:

Alaka düzeyi

İçerik türü

İçerik kalitesi

Web sitesinin popülerliği

İçeriğin tazeliği

Sitenin/içeriğin alan adı otoritesi

Arama Motorları Sonuçları Nasıl Kişiselleştiriyor?

Sıralama, arama motorlarında sonuçları bu kadar rafine hale getiren süreçlerden sadece bir tanesidir. Sonuçları kişiselleştirmek, tüm bu süreçlerden sonra arama motorları için ana hareket tarzıdır. Sonuçların kişiselleştirilmesinde rol oynayabilecek birçok faktör vardır. Listenin başında yer alan üç temel faktör şunlardır:

  1. Konum

Konumunuz, gördüğünüz sonuçları büyük oranda etkileyebilir. Örneğin, “yakınımdaki kozmetik dükkanları” gibi bir arama sorgusu çok konum merkezli sonuçlar verecektir.

  1. Arama Ayarları –

Arama motorlarınızda değiştirebileceğiniz ve gördüğünüz sonuçları da etkileyecek birçok ayar vardır. Örneğin, tercih edilen dil çok kişiselleştirilmiş sonuçlardan sorumlu ayarlardan biridir. Bir başka örnek de “Güvenli Arama “dır; bu ayarı açtığınızda yalnızca müstehcen olmayan içerikler karşınıza çıkacaktır.

  1. Arama Geçmişi –

Arama geçmişiniz, arama motorlarının size daha kişiselleştirilmiş sonuçlar sunmasına da yardımcı olabilir.

Sıkça Sorulan Sorular?

 

Arama motorları internet sağlayıcıların verilerini toplayıp bizlerin sorgularına en doğru cevapları listeleyen ve bilgi sunan web tabanlı araçlardır.

5 tane örnek arama motorları listesi aşağıdaki gibidir.

1-Google %92 – En çok kullanılan ve hep yanımızda olan motordur.

2- Bing % 2,43 – Google’dan sonra o gelir.

3- Yahoo %1,67 – Yahoo arama motoru 3. sıradadır.

4-Baidu % 1,2 – Baidu arama motoru

5- Yandex % 0,56 Yandex Rus yapımı arama motorudur.

İnternetten aradığımız tüm bilgileri site sağlayıcılarından toplayarak en doğru bilgiyi bizlere sıralayan web tabanlı araçlardır.

Arama motorları, web sitelerini dolaşır. En doğru bilgileri sitelere yolladığı botlar ile toplayarak kullanıcılarına en doğru şekilde sıralar.

Dünyada ve ülkemizde kullanıcıların %92’si Google arama motorunu kullanmaktadır. Bunun yanında Bing, Yahoo, Baidu ve Yandex arama motorları da kullanılmaktadır.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu